In kIOSK, deeluitmakend van het KASK in Gent, presenteren de curatoren Martin Schibli en Merzedes Sturm-Lie een kleine maar mooie tentoonstelling rond figuur van de Japanse kunstenaar activist Yoshio Nakajima. Hij verwierf midden van de jaren '60 in Vlaanderen bekendheid als deelnemer aan de Happenings van Panamarenko, Hugo Heyrman en Wout Vercammen in Antwerpen. Nakajima verbleef illegaal in het land. Pogingen om hem te laten inschrijven aan de kunstacademie van Antwerpen mislukten. Nakajima werd al na enkele maanden het land uitgewezen. Hij zwierf door verschillende Europese landen om uiteindelijk in het Zweedse Lönsboda te belanden waar hij de kunstenaarscommune 'Ubbeboda' oprichtte. Van 31 oktober tot 4 november streek de commune neer in New Reform (Aalst) voor een 5 daags symposium waarop kunstenaars uit verschillende Europese landen aanwezig waren. Van copy-art tot sleep-art alles verliep in de typische chaotische maar communicatieve stijl van Nakajima's happenings in Antwerpen. Na Aalst verhuisde de groep naar een andere Europese stad want het' in-situ project' had de bedoeling 100 dagen lang te duren, even zo lang als de Documenta in Kassel. Een documentatie van het project heb ik vervolgens opgenomen in mijn tentoonstelling 'Theorie, Informatie, Praktijk' (1976) in de lokalen van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Het gaf een andere kijk op performatief gedrag van kunstenaars. De documenten zijn inmiddels verzameld in het New Reform Archief dat zich in het Stadsarchief van Aalst bevind. Een klein deel hiervan, met de werken van Nakajima, is te zien in de tetoonstelling van KIOSK (foto) tot 16 maart. Roger D'Hondt.

Merzedes (links) en Schibli installeren
de werken van Yoshio Nakajima.

de werken van Yoshio Nakajima.